مسأله ۱۲ ـ حج تمتع مركّب از دو عمل است: يكي عمره تمتّع و ديگري حج تمتّع. عمره تمتّع مقدّم بر حج است و هر يك از آن دو داراي اعمال مخصوصي است كه به آنها اشاره ميشود:
مسأله ۱۳ ـ اعمال عمره تمتّع عبارتند از:
۱ـ احرام در يكي از ميقاتها
۲ـ طواف كعبه
۳ـ نماز طواف
۴ـ سعي بين صفا و مروه
۵ـ تقصير (كوتاه كردن مقداري از مو يا ناخن)
مسأله ۱۴ ـ اعمال حج تمتّع عبارتند از:
۱ـ احرام بستن در مكّهي مكرّمه
۲ـ وقوف در عرفات از ظهر روز نهم ذيالحجّه تا غروب شرعی
۳ـ وقوف در مشعرالحرام در شب دهم ذيالحجّه تا طلوع خورشيد
۴ـ زدن ريگ به جَمَرهي عقبه (رَمْي) در روز عيد قربان (روز دهم ذيالحجّه)
۵ـ قرباني
۶ـ تراشيدن سر يا تقصير
۷- طواف حج
۸- نماز طواف
۹- سعي بين صفا و مروه
۱۰- طواف نساء
۱۱- نماز طواف نساء
۱۲- بيتوته در مِني در شب يازدهم
۱۳- زدن ريگ (رمي) به جمرات سهگانه در روز يازدهم
۱۴- بيتوته در مِني در شب دوازدهم
۱۵- زدن ريگ (رمي) به جمرات سهگانه در روز دوازدهم.
مسأله ۱ ـ حج از ضروريات دين به شمار ميآيد، و وجوب آن با دلايل فراوان در كتاب و سنت به اثبات رسيده است، و كسي كه با دارا بودن شرايط و علم به وجوب حج، آن را ترك كند، گناه كبيره مرتكب شده است.
خداوند متعال در قرآن كريم ميفرمايد: (وَلِلّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِي عَنِ الْعَالَمِينَ)(۱)؛ «حج گزاردن بيت الله، براي خداوند، بر آنان كه استطاعت دارند، واجب است، و هر كه كفر ورزد (و حج نگزارد)، البته خداوند از جهانيان بي نياز است».
و از حضرت امام صادق (عليه السلام) چنين روايت شده است: «من ماتَ و لم يَحُجَّ حَجّةالاسلام و لم يَمنعهُ من ذلك حاجةٌ تجحفُ به أو مرض لا يطيق فيه الحج أو سلطان يمنعه، فليمت يهودياً أو نصرانياً»(۲).
«هر كه بميرد و حج نگزارده باشد، در حالي كه نيازي كه اجحاف به حالش باشد، يا بيماري سخت يا پادشاه (ستمگر) او را از حج باز نداشته باشد، پس بايد يهودي يا نصراني بميرد.»
۱. آل عمران: ۹۷.
۲. تهذيب الاحکام، ج۵، ص۱۷.
حج خواه حج واجب باشد يا مستحبّ، فضيلت و پاداش فراوان دارد و از پيامبر اعظم و اهل بيت مطهّر آن حضرت ـ صلوات الله عليهم اجمعين ـ روايات بسياري در فضيلت حج وارد شده است. امام صادق (عليه السلام) ميفرمايند: «الحاجّ والمعتمر وَفدُ الله، إن سألوهُ أعطاهم و إن دَعوهُ اجابهم و إن شفعوا شفّعهم و إن سكتوا ابتدأهم ويُعوّضون بالدّرهم ألف ألف درهم».(۲)
۱. وسائل الشيعة، ج۱، ص۷، باب ۱، م ۱ ـ و الکافي، ج۲، ص ۱۸، م۱.
۲. الکافي، ج۴، ص ۲۵۵، م۱۴.
سلام علیکم
احتراما با توجه به مشکلات موجود در عراق ولزو م پیشگیری از بیماریهای واگیر دار لازم است زائران را در اسرع وقت به مراکز هلال احمر شهرستان خود راهنمایی تا نسبت به تزریق واکسن مننژیت اقدام نمایند خیلی مهم
ضمنا شماره تلفن جناب آقای دکتر اولادی جهت هماهنگی بشرح ذیل میباشد:
09111243007 - حج وزیارت استان مازندران
برچسبها: توصیه های امنیتی, بهداشتی
دربخش های مختلف صحن مسجد ، محراب هایی ساخته شده است که به نام پیامبران وائمه اطهار (ع) نامگذاری شده اند ودراصطلاح ، آنهارا " مقام " می خوانند . این مقام ها عبارتنداز :
1. مقام حضرت ابراهیم (ع) : این مقام درجهت شمال غربی وبین دیوارغربی وشمالی قراردارد . درروایتی آمده است این مسجد ، خانه حضرت ابراهیم خلیل (ع) بوده است که ازآنجا بسوی قوم " عمالقه " حرکت کردند .
2. مقام حضرت یونس (ع) : این مقام درجهت جنوب غربی ، بین دیوارجنوبی وغربی قراردارد .
3. مقام حضرت ادریس (ع) : این مقام دربین دیوارشرقی وجنوبی قراردارد . این مقام رامقام عیسی (ع) هم می نامند . این قسمت ازمسجد به " بیت الخضر" هم معروف است .
4. مقام حضرت صالح (ع) : این مقام درسمت شمال شرقی بین دیوارشمالی و شرقی قراردارد که به مقام صالحین ، انبیاومرسلین معروف است .
5. مقام امام سجاد (ع) : این قسمت درمیانه مسجد ، کمی مایل به سمت شرقی قراردارد .
6. مقام امام صادق (ع) : این مقام درست دروسط مسجد واقع است . براساس روایات تاریخی ، حضرت امام صادق (ع) مدتی درآنجا اقامت نموده وبه عبادت ودعا مشغول بوده اند .
7. مقام امام زمان (عج) :این مقام نیز درقسمت میانی مسجد ،کمی مایل به سمت جنوبی،دربین مقام امام سجاد(ع) وحضرت یونس (ع) قراردارد .